שיר במתנה

כתבו אלי ותקבלו בשמחה, קישור לשעות רבות של תוכניות סיפורי שירים שהגשתי בגלי צהל, ברשת ב' וברדיו צפון.
דואר אלקטרוני
שם

רכב אש

 "וה' הולך לפניהם יומם בעמוד ענן לנחותם הדרך" כך מתאר הסופר המקראי את מסע בני ישראל במדבר (שמות י"ג פסוק 21) ומשם קיבלנו את המושג הזה, עמוד ענן. סמל למורה הדרך, לסמן הכיוון, לשומר ישראל, במשמעות של נובמבר 2012.

עמודהענן מופיע בכמה משירינו.

בשנת 1966 יצא לאור הסרט מורדי האור בהפקתו של אלכסנדר רמתי שכתב את התסריט וביים. רמתי (תמונה משמאל) נולד בפולין, עבר בארץ בשנות מלחמת העולם השנייה ככתב ה-טיים והמשיך להוליווד. כמה מסרטיו עסקו בנושאים ישראליים ושיתפו שחקנים ויוצרים ישראליים. כזה היה גם הסרט חולות באר-שבע (Sands fo Beersheba ) שהופץ בארץ בשם מורדי האור. עלילת הסרט היא סיפור דוד ואבשלום בלבוש מודרני של תקופת מלחמת השחרור. 
הסרט היה מבצע גדול במושגים של אמצע שנות השישים. השתתפה בו למשל, דיאן בייקר שהתפרסמה בסרט מארני של היצ'קוק שיצא באותה שנה, ובתור סנטורית מאוחר יותר בבסרט שתיקת הכבשים, השתתפו גם תום בל, שחקן אנגלי ידוע ודויד אופטושו בנו של יוסף אופטושו סופר אידי נודע. בצוות הבינלאומי השתלבו כמה שחקנים "משלנו", ביניהם עודד קוטלר, אברהם בן-יוסף ודודיק סמדר ("עברית בסימן טוב") שהלך מאתנו ממש לאחרונה וגם שושנה דמארי ששרה את השיר רכב אש שנכתב על ידי נעמי שמר בהזמנת הבמאי.

למילות השיר אין קשר לעלילת הסרט שנעלם כליל מתודעתנו. נותר השיר עצמאי ובעל משמעויות מקומיות חדשות. עם זאת, ואולי בגלל הרקע הצבאי של הסרט, מצטיירת בו דמות של לוחם. האהוב המגיע ברכב האש כשהוא מלווה בפרשים, מקבל אצלנו הקשר צבאי ומבין שלל האפשרויות, המתאים לו ביותר הוא השריונר. ואכן, השיר מבוצע תדיר בעצרות השריון ובטקסי זיכרון ללוחמיו.

בסמוך לפרסומו על ידי שושנה דמארי, בוצע השיר גם על ידי צוות הווי שריון (1970), בתכניתם חצופים בצריח (עטיפת התקליט משמאל)

שני סיפורים מקראיים צפים מיד בדמיוננו למשמע השיר, האחד שכבר נזכר, הוא סיפור עמוד הענן המוביל את בני ישראל במדבר, השני הוא עלייתו של אליהו הנביא ברכב אש השמימה (מלכים ב', פרק ב'), לצד שניים אלה, נמצאים - כמו ברבים משירי המשוררת - עוד ועוד הקשרים מקראיים. כך נמצא בשיר גם הבזקי שיר השירים עם האיילות המביטות באהוב (שיר השירים, ב' 6), היונה החגה מעל ראשו מזכירה לנו את נח המשלח אותה מן התיבה (בראשית ח') , מספר דברים ניבטת אלינו אבן הצור: "ויניקהו דבש מסלע ושמן מחלמיש צור", והעדי שמביא האהוב לנערתו, מחזיר אותנו לבנות ישראל הנקראות על ידי דוד לספוד לשאול "הַמַּעֲלֶה עֲדִי זָהָב, עַל לְבוּשְׁכֶן" (שמואל ב', פרק א' 24).

איך מגיע זרם המובאות הזה? שאלה המוסיקאית וחוקרת הזמר דר' טלילה אלירם, את נעמי שמר. "אני לא צריכה לפתוח ספר - אמרה המשוררת - המקורות זה לא דברים שחיפשתי בספרות... הורינו ומורינו באו מוילנה עם עברית נפלאה ועם ניקוד מלא בלי אף שגיאה...והם הטמיעו את התנ"ך ואת רש"י ואת האגדות במחזור הדם שלנו.

"לפעמים אני פותחת ספר - אמרה נעמי שמר - אבל רק... כדי לראות אם ציטטתי נכון".


זמרים רבים הקליטו את רכב אש, נזכר כאן כבר צוות הווי חיל השריון, כמו כן הקליטו אותו שולי נתן, ליאור ייני, הגבעטרון והנה כאן, הקלטה של הביצוע המקורי מפי שושנה דמארי (בתקליט אוסף שבו הופיע לראשונה בביצועה).







האם תרצו לקבל עוד סיפורים כאלה?

אחת לחודש אני שולח לידידי מכתב ובו שני סיפורי שיר,

אם עדין אינכם ברשימה, השאירו שם וכתובת ותצורפו.

 

 

 
*שם:  
*דואל: 



רמה אחת למעלה | לדף הבית
טוחן מדיה - בניית אתרים