מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייה
סגירה

יום אחד אולי אפרוש כנפיים

לכולנו כבלים סביבנו, רבים מהם מדומים, יש אפילו כאלה שהחלטנו עליהם בעצמנו. מבלי דעת. 

גם עבור מחברת המילים, רחל שפירא, וגם עבור הזמרת, מרגלית צנעני, יש בשיר הזה משום ניתוק כבלים, או בשפת השיר, פרישת כנפיים.

מרגלית צנעני - באה מבית תימני, ראשונה לשבעה אחים. שרה בחפלות חיפשה דרך בסבך עולם הבידור, ואז, בשנת 1989 ביצעה מהלך נועז ופרצה את תקרת הזכוכית.

ירוסלב יעקובוביץ', סקסופוניסט, עלה בגיל 21 מצ'כיה ומאז הוא מחלק זמן וקריירה בין ניו-יורק וישראל. ב-1986, כשהיה בתזמורת תוכנית הטלויזיה המיתולוגית "סיבה למסיבה" בהנחיית רבקה מיכאלי, המיתולוגית אף היא, התקשר למרגול, וכפי שהיא מספרת: "אמר לי אני ירוסלב צ'כי" והזמין אותה לשיר איתם. כתב התרבות אסף נבו מספר (בוואלה) שצוות התוכן של התוכנית לא הסכים, גם אהרן גולדפינגר הבמאי לא הסכים, אבל צנעני ניצחה. בסוף היתה פשרה, היא שרה רק בית ופזמון. אבל יותר מזה לא היה צריך. עם השפה הצבעונית שלה, ("אני זמרת חתונות" אמרה לרבקה מיכאלי בלי למצמץ), ביום ראשון כל הארץ דיברה עליה.

 

השילוב בתוכנית הוליד תקליט שלם שיצא ב-1989. מנטה. שם גם נולד הקשר עם רחל שפירא ומשם מגיע אלינו "עוד יהיה לי".

עוד יהיה לי

מילים: רחל שפירא, לחן: ירוסלב יעקובוביץ'

יום אחד אולי אפרוש כנפיים
יום אחד תראה שלא אפחד
יום אחד אולי אפרוש כנפיים
וזה יהיה כל כך נחמד

יהיה לי
יהיה מה שליבי מבשר לי
עוד יהיה לי
יהיה לי קצת ממה שחסר לי
למה לא, תגיד לי למה לא
בשבילי וגם בשבילו

עוד יהיה לי
יהיה מה שאני מחפשת
עוד יהיה לי
תהיה לי אהבה לא הורסת
למה לא, תגיד לי למה לא
בשבילי וגם בשבילו

יום אחד אולי אפרוש כנפיים...

עוד יהיה לי
יהיה לי המרחק שחציתי
עוד יהיה לי
יהיה לי דוקא מה שרציתי
בשבילי, כן כן בשבילו
עוד יהיה לי

יהיה מה שליבי מבשר לי
עוד יהיה לי
יהיה לי קצת ממה שחסר לי
למה לא, תגיד לי למה לא
בשבילי וגם בשבילו

יום אחד אולי אפרוש כנפיים... 


יום אחד אפרוש כנפיים

גם לרחל שפירא היה השיר הזה פריצה מהמשבצת. עד אז היתה מזוהה עם שירים שקטים, שירי זכרון, עם מערביוּת ואף קיבוצניקיוּת, קיבוץ שפיים. השיר הזה חיבר אותה גם למזרח וגם לרוק'נרול. בשיחה איתי תיארה את המפגש עם הקוטב האחר, עם האנרגיות החדשות שמצאה אצל מרגלית, וסיפור החיים שלא הכירה ובא לידי ביטוי למשל בשיר "חומות חימר" שכתבה לה. ליעקב בר און (מעריב) אמרה: "מרגלית התגלתה לי כאישה עממית וספונטנית מאוד במגעיה עם אנשים, תכונה שחסרה לי. היא סחפה אותי ליצירה משותפת דווקא מתוך השוני בינינו. הייתה בינינו היקסמות הדדית, שעברה ישירות לשירים".

ואם השירה של מרגלית צנעני לקחה את רחל שפירא לצד חדש, הרי שמילותיה הביאו את מרגול לכיוון חדש: "זכיתי שרחל כתבה לי ליריקות של ממש, ודרכן הכרחתי את אוהדיי לשמוע ממני שירים ברמה אחרת".
עוד יהיה לי בביצוע מרגלית צנעני וירוסלב יעקובוביץ'



 

ואם כבר אז למה לא בסגנון גוספל?

השיר ויוצריו מחברים מזרח ומערב, צברית בת רוסים, עם צ'כי ותימניה. גם הביצועים השונים של השיר לוקחים אותו למרחבים מנוגדים. הנה ביצוע בסגנון גוספל, של אנסמבל קוראל (עיבוד צבי שרף, גילה חסיד, גדעון אפרת).

עטיפת ''מנטה''