מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייה
סגירה

שלג על עירי. איזו היא העיר?

פירות חמישה עשר הוא אחד משירי הגעגועים המרגשים ביותר לארץ ישראל. בט"ו בשבט היה מקובל לאכול מפירות הארץ, אושר גדול נפל בחלקו של מי שזכה ועל שולחן החג שלו היו פירות שהובאו ממש מישראל. בנימין, גיבור ההצגה מסעות בנימין השלישי, נסע לארץ ישראל, אהובתו מחכה לו שיביא מארצות החום, תמר, תאנה, חרוב ותפוח זהב. הגעגוע לארץ מגוּלם בגעגוע לפרי ממנה.

השיר פירות חמישה עשר, המוכר גם על פי מילותיו הראשונות "שלג על עירי", נכתב להצגה מסעות בנימין השלישי בגירסת שנת 1976 בתיאטרון בימות. השיר, כמו שאר שירי ההצגה, לא היה חלק מממנה אלא נכתב במיוחד. השיר, כמו עוד כמה משירי ההצגה, הצליח הרבה יותר ממנה, ונשאר איתנו עד היום.

הספר: מסעות בנימין השלישי

מסעות בנימין השלישי הוא ספר סאטירי שכתב שלום יעקב אברמוביץ', הידוע כמובן בכינויו, מנדלי מוכר ספרים. הספר פורסם בשנת 1878, ראשית ההתעוררות הציונית, תקופת חיבת ציון, כמעט 10 שנים לפני הקונגרס הציוני הראשון. בנימין המכונה השלישי, בעקבות בנימין מטודלה ובנימין נוסף שיצא למסעות וכינה עצמו "השני", שומע על ארץ ישראל ולפתע צר לו המקום בעירו. יחד עם סנדריל (גירסה יהודית של דון קישוט וסנשו פנשה) הוא יוצא לחפש את היהודים האדמוניים מעבר לסמבטיון. הספר לועג בציניות אכזרית ממש, לחיי היהודים בגולה, אבל כנראה שגם אל הרעיון הציוני הוא מכוון את חיציו החדים. אפשר להבין אותו. פתרון שאלת היהודים בארץ ישראל נראה אז הזוי למדי...

בערך ויקיפדיה העוסק בספר, נמנות חמש גירסאות עיבוד שלו להצגה. הראשונה ב- 1936, האחרונה ב- 2006. ב- 1976 העלה תיאטרון בימות את ההצגה כמחזמר. לגירסה הזו כתבה נעמי שמר 13 שירים, שלושה מתוכם זכו להיכנס לקלאסיקה שלנו, סימן שעוד לא הגענו, שירת העשבים ופירות חמישה עשר. באחרונה הועלו השירים המקוריים לרשת, וכשירות מיוחד ממני, אני מביא בהמשך, את הקישורים לכל 13 השירים. ממליץ להקשיב להם. לכולם. יפים, חיים, שוצפים.

בטלון

איזו היא העיר שאליה מתכוונת זלדה, אשת בנימין, בשירתה "שלג על עירי"? ולמה כיוונה נעמי שמר כשכתבה את הגירסה השירית? ובכן, העיר לה קוראת זלדה "עירי", היא בטלון. שם סמלי לכל הדעות, נתן מו"ס למקום המרכזי בספרו. כמו שמות ערים נוספות המופיעות בספר (כפי שמונה אותן דוד אסף, בגליון עונ"ש 19.12.14): דלפונה, קבציאל, כסלון וכאמור, בטלון. דמותה של בטלון דומה לדמותן של כתריאלבקה, ויהופיץ של שלום עליכם, או חלם של דרויאנוב ובשביס זינגר, או של שניפישוק שגויסה רבות לסיפוריו של סבא שלי, כל אימת שביקש לתאר מקום נידח ועלוב. כולן נראו אותו הדבר. אז בטלון היא העיר המקורית, אבל, איזו עיר נתנה לנעמי שמר את ההשראה לשירה?

 

וילנה

איזה מקום עמד לנגד עיניה של הצברית, ילידת כנרת, כשכתבה על הגולה? אין לנו עדות חותכת לכך, לא מצאתי פרסום מפורש לענין. שאלתי לדעתם של בני משפחה וחוקרים, רותיק נוסבאום אחותה, הללי שמר, בתה, אסתרקה לין בת דודתה ורפי אילן, חוקר שירתה, כולם, (ובלי רמז ממני!), הרהרו רגע ואמרו: וילנה! ואם שאלתי מכיוון שני, איזה שיר כתבה נעמי שמר בהשראת וילנה? היתה התשובה החוזרת: "שלג על עירי".

 

רבקה ונעמי ספיר בוילנה 1935 צילום ממוסף מעריב

 

מה לוילנה ולנעמי שמר?

שני הוריה של נעמי שמר, רבקה ומאיר ספיר, באו מוילנה. כל משפחתה של רבקה, שישה אחים והוריהם, עלו לארץ. כל בני משפחתו של אביה, נספו בשואה. בשנת 1935, והנאצים כבר בשער, נסעה רבקה שוקטליסקי - שפרירי – ספיר, לבקר את בני משפחתו של בעלה, מאיר. איתה לקחה לנסיעה את בתה נעמי בת החמש. "מה זוכרת ילדה בת חמש?" שאלה נעמי שמר בכתבה שקראה לה "וילנה, סיפור משפחתי", שפרסמה במוסף סופשבוע של מעריב, כנראה בערב יום השואה תשנ"ו (1996), וענתה: "ילדה בת חמש זוכרת המון".

ללי שמר: "הביקור בגיל חמש השפיע עליה מאד. הביקור היה ציון דרך. היא סיפרה עליו הרבה פעמים. בגלל הביקור הזה בגיל חמש, היא הבינה מה זה גלות. בגלל הביקור הזה, כל הגלות היתה בשביל אמא לא תיאורטית. את שלג על עירי היא כתבה באופן ישיר על וילנה, היא אמרה את זה. יש התבטאות שלה על זה, בראיון רדיו וגם לנו". ומחזקת רותיק אחותה: "שלג על עירי? ברור שזו השראה מהביקור בוילנה".

שמר עם המשפחה שנספתה בשואה. משמאל בת הדודה למק

שני ביקוריה של נעמי שמר בוילנה, 1935, עם המשפחה שנספתה בשואה. משמאל בת הדודה למקה. וליד בית המשפחה ברח' ויבולסקי 5, בעת הביקור ב- 1991.

נעמי שמר ליד בית המשפחה ברח' ויבולסקי 5, בעת הביקור ב- 1991

 

ומשהו אישי ממני. במשך שנים חלמתי לשיר "שלג על עירי", במקום שעליו נכתב. בוילנה. ביולי 2015 הגשמתי את החלום הזה, בטיול מזמר בהדרכת תחיה תמרי. שלוש שנים אחר כך חזרתי לשם והפעם עם ללי שמר, בתה של נעמי שמר וממש לרחוב בו נולדו סבא וסבתא שלה. הנה התמונות משם.

עפר גביש בוילנה

 

ועכשיו להשמעות:

בנות שוקולד מנטה מסטיק בשיחזור נפלא של הביצוע הקלאסי לפירות חמישה עשר 
(בתכנית קפה טלעד).

 

והנה, כהבטחתי מלמעלה, קישורים לכל שירי ההצגה מסעות בנימין השלישי, כפי שהושרו במקור. גם אלה שהתפרסמו בביצועים אחרים מופיעים כאן בפי שחקני ההצגה, ספי ריבלין, אברהם מור, יוסי פולק, דינה גולן, תמי ספיבק, אורית ברוך, שלום קינן, מתי סרי ודורון נשר. העיבודים המוסיקליים הם של יוריק בן-דוד.

 

  1. פתיחה מוסיקלית
  2. שיר לכת
  3. פירות חמישה עשר
  4. הגביר
  5. סינימה בלש
  6. היריד
  7. לכו נרננה
  8. שירת העשבים
  9. צמחי הביצה
  10. המכתב
  11. מתפרנסים
  12. מוטב בבית
  13. סימן שעוד לא הגענו
מסעות בנימין השלישי